Praatpaaloverdenkingen

Soms zie je iets pas als het bijna voorbij is. Dan ga je er eigenlijk pas goed op letten en ontdek je dingen die je natuurlijk al lang had kunnen zien, maar gewoon weg nooit hebt waargenomen.

Misschien een beetje cryptisch, maar geen zorgen hoor, dit wordt geen bijster filosofisch epistel. Het wordt gewoon een snel-weg-observatie. Het zit namelijk zo. Kort geleden kwam in het nieuws dat de praatpalen langs de weg weggehaald zouden gaan worden. Praatpalen? Ja die gele dingen langs de snelweg. Waarmee je ‘iemand’ kunt bereiken als je met pech langs de snelweg komt te staan. Hoe die dingen werken? Geen idee! Vanwege de mobiele telefoons die elke weggebruiker bij zich heeft worden de praatpalen nauwelijks meer gebruikt. Logisch dus dat die dingen weg kunnen.

Vanaf dat moment zág ik die gele praatpalen ineens overal langs de weg staan. Ik ging opletten of ik een logica in de praatpaal-plaatsing kon ontdekken, ik hou namelijk nogal van logica. Er moest toch iets bestaan als een praatpaalplaatsingsprotocol. Mooi scrabblewoord overigens.  Ik kan hier wel ‘Scrabble’ gebruiken want als je weet wat een praatpaal is, dan ben je ook van de generatie die weet dat wat nu Wordfeud wordt genoemd eigenlijk gewoon Scrabble is. Afijn, er kwamen dus veel vragen in me op over die praatpalen: Stonden ze om de zoveel honderd meter? Stonden ze altijd vóór een afrit? Of juist erna? Was de parkeerplek bij de praatpaal altijd even groot? Hoe kon je weten of je naar de dichtstbijzijnde praatpaal aan het lopen was en niet net de verkeerde kant op liep? Waarom stond de ene praatpaal voor de vangrails en de andere er achter. ’s Nachts lag ik wakker en dacht over de vormgeving van de praatpaal. Wie was de ontwerper? Waarom die twee ‘lussen’? Zou dat de ontvangst beter maken? Zou je op beide oren hetzelfde horen, zou het stereo zijn? En belangrijker nog: zou ieders hoofd er tussen passen? Daarna over de ‘praatpaalmensen’: als de praatpalen weggaan wat gaan dan de praatpaalplaatsers, de praatpaalonderhouders en de praatpaaltelefonisten doen? En als er nou bijna niemand meer belde vanaf de praatpaal wat deden die praatpaaltelefonisten dan de hele dag? Wachten op dat ene pechgevalletje?

Mijn hele leven hebben die praatpalen daar gewoon gestaan. Ik moet er ontelbaar vele zijn gepasseerd en ik wist er niets van. Gek, werd ik ervan.

En toen kwam het bericht dat er 500 praatpalen aan particulieren verkocht zouden gaan worden. Zonder of met grondverankeringsplaat. Aan vragen over de wijze van grondverankering was ik gelukkig nog niet eens toegekomen. Even na 00.00 uur probeerde ik een praatpaal te kopen. Maar 500 anderen waren mij voor.

Laats reed ik weer over de snelweg. De praatpalen hebben nu hoesjes om gekregen. Tenminste een aantal. Ik probeerde er een logica in te ontdekken. Ik hou namelijk nogal van logica. Op de A9 tot de tunnel waren bijna alle palen behoesd. Na de tunnel ongeveer 1:3. Op de hoesjes stond ‘buiten gebruik’. Het voelde als een statement van de praatpaal. Niet de weggebruiker maar de  praatpaalverwijderingsprogrammamanager bepaalde welke praatpalen wel en niet in gebruik waren. Ik vroeg me af wie die hoesjes had ontworpen, of er speciale praatpaalhoesjesplaatsers zouden zijn ingehuurd, waarom het praatpaalhoesje zo’n onhandig touwtje had en ook of de praatpaalhoesjes aan particulieren verkocht zouden gaan worden? U snapt het al: gek word ik er van. Maar de meest nijpende vraag die bij mij blijft hangen is: Kent u iemand die ooit een praatpaal heeft gebruikt?

Sprak dit verhaal je aan? Deel het op je Facebook en Twitter!
Abonneer
Laat het weten als er
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties